Jury konkursu studenckiego na opracowanie modelowego
domu jednorodzinnego o cechach architektury regionalnej Krainy Domów Przysłupowych w składzie:

 

- mgr inż. arch. Grażyna Grajek,                -SARP Jelenia Góra

- dr inż. arch. Maciej Hawrylak,                 -SARP Wrocław- Sędzia Referent

- dipl. -ing. Ulrich Hupfer,                          -Freier Architekt BDA

- prof. dr inż. Henning Löber                    -Specjalista nauk interdyscyplinarnych

- prof. dr inż. Jos Tomlow,                        -Szkoła Wyższa Zittau, Görlitz

- prof. dr hab. inż. arch. Elżbieta Trocka-Leszczyńska              -SARP Wrocław -Przewodnicząca jury

 

na trzydniowym posiedzeniu w dniach 10-12 listopada 2012 r. w Szkole Wyższej Zittau-Gorlitz w Zittau przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: 

 

1 nagroda / FIRST PRIZE (800 euro)

praca nr 10.

id: 874912

autorzy: Karol Mądrecki,  Bartosz Jaskulski, Emilia Kaczor

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

 

2 nagroda- równorzędna / SECOND PRIZE SHARED (400 euro)

praca nr 04.

id: 212627

autorzy: Marta Chudalla, Magdalena Staniszewska, Marta Masełko

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

 

2 nagroda- równorzędna / SECOND PRIZE SHARED (400 euro)

praca nr 15.

id: 030716

autorzy: Alicja Sawicka, Małgorzata Bieńkowska

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

 

wyróżnienie / recommendation (100 euro)

praca nr 18.

id: 667766

autorzy: Agnieszka Nowicka, Tomasz Wierzbicki

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

Name: Karol Mądrecki,  Bartosz Jaskulski, Emilia Kaczor

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

id: 874912

 

 

Students 10. FIRST PRIZE

 

Jury docenia, w porównaniu z pozostałymi projektami konkursowymi, oryginalność zaproponowanej koncepcji, opartej na możliwości wysunięcia i obrócenia tradycyjnej izby wieńcowej poza obrys budynku. Koncepcja przedstawia  relacje między kamiennym parterem a drewnianym piętrem zwieńczonym dwuspadowym dachem. Interpretacją tradycyjnego rozwiązania konstrukcji przysłupowej jest zastosowanie wertykalnych elementów, a także innych rozwiązań, jak np.: obrócenie kamiennego parteru, przekątniowego rysunku na elementach elewacji, trójkątnych balkonów. Nie wyjaśniono systemu otwierania osłon okiennych.  

 

Die Jury begrüßt, im Vergleich zu allen anderen eingereichten Vorschlägen des Wettbewerbs, die außerordentliche Originalität des vorliegenden Entwurfs. Der Entwurf nutzt die Möglichkeit des konstruktiven Umgebindhauskonzeptes die Blockstube außerhalb des Fassadenumrisses zu drehen. Das verdrehte rechteckige steinige Volumen wird demnach von einem Obergeschoß mit Dach aus Holz überragt. Die Holzstützen des Umgebindes sind mit vertikalen Balken in unregelmäßiger Anreihung umgesetzt. Einige elegante Details sind die diagonale Beplankung zur Aussteifung in der Fassaden- und Dachebene. Die Drehung des Steinvolumens ergeben eine überdeckte Terrasse sowie dreieckige Balkonflächen. Nicht erläutert ist die Wirkung der Fenster im Obergeschoß und die Weise diese zu öffnen.

 

The jury acknowledges compared to all other projects of the competition the originality of this proposal. The concept of the author interprets the umgebinde as the possibility to twist the cabin inside outside the facade lines. The stone rectangle volume shows in addition complete wooden second floor with pitched roof. The umgebinde pillars are interpreted as row of vertical beams. Some further elegant details are, diagonal bracing of the facade and the use of the twisted stone volume for covered spaces and triangle balconies. Not very clear explained is the opening system of the windows.

 

 

Name: Marta Chudalla, Magdalena Staniszewska, Marta Masełko

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

id: 212627

 

Students 04. SECOND PRIZE - SHARED

 

Walorem przedstawionego rozwiązania jest zastosowanie mansardowego zwieńczenia domu przysłupowego przy użyciu minimalnych środków.  Konceptualne rozwiązanie konstrukcji w kolorze antracytu zostało złagodzone wprowadzeniem elementów drewnianej ściany wieńcowej oraz cegły. Strefa wejściowa I wnętrze są  dobrze powiązane z otoczeniem.

 

Die seltene Form eines Mansarddaches zeigt eine originelle Interpretation des Umgebindehaussystems mit Minimierung der Elementendicke. Das abstrakt anthracitfarbige Holzfachwerk ist ergänzt worden mit eher ländlich wirkenden Baustoffen wie Holzblockbau und Ziegel. Der Wohnbereich, einschließlich der Eingangszone ist gut mit der natürlichen Umgebung verbunden. 

 

The only building proposed as a mansard shape shows an original interpretation of umgebinde system with minimized elements. The abstract anthracite gray wooden frame-work has been supplemented with more rural materials like log wall parts or brick. Interior including entrance area is well connected to the surrounding.

 

Name: Alicja Sawicka, Małgorzata Bieńkowska

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

id: 030716

 

Students 15. SECOND PRIZE – SHARED

 

Zaproponowana koncepcja budynku parterowego jest możliwa do zastosowania na terenach wiejskich. Koncepcja pokazuje także możliwość wysunięcia wieńcowej izby z budynku w formie szklanego pudła. Drewniane fasady mają system okien otwieranych pionowo w dowolny sposób.

 

Das Projekt ist geplant für eine kleine Ansiedlung mit einstöckigen Ergänzungen für infrastrukturelle Funktionen. Auch in diesem Konzept wird die traditionelle Stube aus dem Haus geschoben, transformiert als verglasten Raum. Die Holzfassade zeigt ein Fenstersystem mit vertikalen frei drehbaren Jalousien.

 

This project is thought to be in a small village compound with infrastructural additions of one story. Also here the concept shows a shifting of the traditional log cabin out of the building transformed into glassed boxes. The wooden facade has a system of windows which can open by turning vertical louvres in a random way.

 

Name: Agnieszka Nowicka, Tomasz Wierzbicki

uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

id: 667766

 

Students 18. RECOMENDATION

 

W porównaniu z innymi pracami konkursowymi opracowanie wyróżnia się oryginalnością I autorską interpretacją  nie zawsze zgodną z wymaganiami stawianymi opracowaniom konkursowym. Jury, w nawiązaniu do powodzi z 2010 roku, wyróżnia ten pomysł jako inspirację dla przyszłych rozwiązań. W kontraście do fatalnego stanu budynków, które ucierpiały w wyniku powodzi, Autor proponuje barwną kombinację wypełnień i ciemnych elementów konstrukcji dachu i ścian. Funkcjonalnie budynek składa sie z dwóch przestrzeni powiązanych bogatą kompozycją schodów i poziomów, stwarzającą okazję do różnorodnych aranżacji wnętrz.

 

Im Gegensatz zu anderen Wettbewerbsbeiträgen versucht der vorliegende Entwurf nicht die Anforderungen mit rationalen Mitteln zu lösen. Stattdessen wird eine eigensinnige – rein subjektive – künstlerische Haltung gezeigt. Die Jury interpretiert  diesen Vorschlag als Kommentar zur Neißeflut 2010 in der Region von Bogatynia, das neue Gebäude als Hoffnungszeichen für die Zukunft ausweisend. Die zerfledderte Wirkung flutgeschädigter Häuser wird ein neuer Bautyp mit seiner breiten Material- und Farbpalette entgegen gehalten. Das Patchwork befindet sich im Innern und an der Außenseite zwischen der dunkel gehaltenen Rahmenkonstruktion in konstanter Wiederholung. Funktional ergeben sich zwei Wohnbereiche die von einem Treppenhaus voller verschiedenen Ebenen mit unterschiedlicher Nutzungsmöglichkeit als positiver Interpretation einer Kommunikationszone

 

In comparison to other competition entries the highly original proposal does not even try to solve the requirements by mere rational means, but shows instead an idiosyncratic subjective artistic approach. The jury judges this proposal as a comment on a flood in the Bogatynia region in 2010, declaring the new building as a hopeful sign for the future. Against the miserable features of the water damaged houses, the new building show a colorful material mix inside but also outside between the dark structural frames of constant repetition. Functionally the building contains two living areas connected by a strongly spatial stair composition shaping various possibilities for use as a  positive interpretation of this communication zone.